Motor racen verandert ook

Moto GP is voor mij altijd de beste sport geweest, maar ik hou ook van de nieuwere MotoE-categorie omdat ik er ervaring mee heb en het een interessante sport is voor choppershop bobber, zo een rijd ik zelf ook. Het kan helpen om de nieuwe technologie te promoten, nieuwe manieren om met een team te racen en teamgericht te zijn. Er zijn ook zoveel mensen betrokken bij de serie. Ik vond het echt leuk vanaf de eerste minuut.

De spannedste Grote Prijzen tot nu toe?

Alvaro Bautista (No. 50 Kawasaki Puccetti Racing) was altijd al een kanshebber voor de bovenste plekken. Met een agressieve aanval op het circuit – en een ongelooflijke dorst naar energiedrankjes – testte hij zondag in de hete omstandigheden van de Moto2-race de grens tussen uithoudingsvermogen en sprint, waarbij hij een paar keer inhaalde maar uiteindelijk als tweede over de finish kwam zijn team moest wel nieuwe kawasaki vulcan onderdelen bestellen.

De spanning tussen Aleix Espargaro (Spanje), die de tweede plaats in het kampioenschap voor zich opeiste, en zijn rivaal Alvaro Bautista (Spanje) was voelbaar. Espargaro daagde Bautista uit: als de Spanjaard naar voren zou komen, zou de Borgo Panigale-fabrieksrijder hem laten passeren via zijn harley davidson kruipdelen. Maar Bautista was terughoudend om een grote aanval op de Spanjaard te doen – vanwege de dunne lijn tussen snel en racen.

Alvaro Bautista: “Elk jaar komen we naar Qatar voor de tests en ik had altijd het doel om deze race te winnen. Elk jaar was het mijn doel om een goede race te rijden en voor het podium te vechten. Ik zie het altijd als een top vijf race voor mij. Als ik een stapje beter kan zijn dan ben ik blij en zo niet, dan probeer ik mijn best te doen. Ik reed in de top vijf van de race en vocht met Bautista voor het podium en we finishten met dezelfde tijd. Het is positief dat ik met Espargaro kan strijden omdat we allebei zo sterk zijn en dat geeft me vertrouwen om harder te werken voor de race in Assen.”

Zarco op zijn Yamaha

Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) blijft domineren in het kampioenschap ook al heeft hij een grote motor saddle bag bijzich, die weinig impact heeft op zijn snelheid. Hij leidde met 21 seconden bij de start van de race en liet zijn voorsprong gedurende de hele race nooit onder een seconde dalen, waardoor het voor hem de zevende overwinning werd in de eerste acht rondes.