Zo doe je de belastingaangifte

Belasting fiscaal

Elk jaar in maart is het weer zo ver: de belastingaangifte. Waar je als jongere nog blij was, omdat je geld terugkreeg, is het inmiddels een van de meest gehate bezigheden omdat je altijd moet bijbetalen. Gelukkig is de aangifte voor inkomstenbelasting je makkelijk gemaakt. Als je inkomsten hebt uit een eigen bedrijf wordt het echter lastiger. Naast de BTW aangifte elk kwartaal moet je ook nog nadenken over welk bedrag je moet opgeven voor de belastingdienst, bonnetjes bewaren en hoe werkt dat met het geld dat je weer in je bedrijf stopt?

Inkomstenbelasting

De loonbelasting is vaak al (grotendeels) voor je ingevuld. Je hoeft alleen maar je loonstrookjes bij de hand te houden. Je logt simpelweg in op de app van de belastingdienst en dan controleer je de gegevens aan de hand van jouw loonstrookjes. Vervolgens krijg je na een paar minuten te zien hoeveel je nog ontvangt of moet bijbetalen.

Ondernemer

Zoals genoemd is het als ondernemer lastiger. Als ZZP’er betaal je inkomstenbelasting over je gemaakte winst in het boekjaar. Winst is natuurlijk de omzet minus de gemaakte kosten. In praktijk is de berekening iets lastiger. Je draagt namelijk BTW af over de de gedraaide omzet. De gemaakte kosten worden verrekend met de BTW: van alle ingekochte producten mag je de BTW aftrekken en alleen wat overblijft draag je af. Wat overblijft is de netto omzet. Daar trek je de kosten (minus de BTW) vanaf om de winst over te houden. Als je advies nodig hebt is het handig om contact op te nemen met een accountantskantoor. Bij Accountantskantoor Zwolle en Accountantskantoor Genemuiden kan je altijd terecht voor fiscaal advies. Ben je gevestigd in de buurt van Amsterdam? Dan is een accountantskantoor in Amsterdam wellicht makkelijker.